علت گردن درد و درمان های خانگی برای از بین بردن آن



یکی از شایع ترین شکایات بیماران درد گردن است. عضلات گردن شما ممکن است هنگامی که با حالت غیر صحیح پشت کامپیوتر نشسته اید یا روی میز کار خود خم شده اید ، دچار گرفتگی یاکشیدگی شوند. ابتلا به آرتروز نیز از دلایل شایع درد گردن است. در موارد کمی درد گردن به مشکلات جدی تری از جمله دیسک گردن مربوط می شود.در صورتی که درد از ناحیه ی دیسک بود باید برای درمان دیسک گردن به پزشک مراجعه نمایید.گاهی ممکن است عوارض گردن درد را به همراه داشته باشید .در صورتی که گردن درد شما با علائم دیگری مانند بی حسی یا ضعف در دست ها و بازو ها یا احساس درد شدید و تیرکشنده در شانه و بازو همراه است لازم است فورا برای رفع گردن درد خود به پزشک مراجعه کنید.

علائم همراه با گردن درد چیست؟

با توجه به این که علل متنوعی می توانند موجب گردن درد شوند، علائم بسیار متفاوتی ممکن است همراه با آن وجود داشته باشد. البته علت اصلی که فشار یا کشیدگی عضله به علت حالت نامناسب طولانی مدت بدن و یا خوابیدن با حالت نامناسب است، معمولا به تنهایی دیده می شود. اما ممکن است در شرایط اورژانس درد در چانه، تهوع و استفراغ یا تب و سردرد نیز به همراه آن دیده شود. به علاوه ممکن است در شرایط وجود مشکل در مهره های گردن بی حسی و احساس مور مور شدن در دست ها نیز وجود داشته باشد.

علل گردن درد چیست؟

دلایل بسیار متفاوتی می­ توانند باعث گردن درد شوند:

فشار یا کشیدگی ماهیچه:

این مشکل به عللی مانند وضعیت بدنی بد، کار کردن طولانی مدت پشت میز بدون تغییر حالت، خوابیدن در حالتی که گردن وضعیت بدی دارد، کشیدن گردن در هنگام ورزش، ایجاد می شود.

آسیب

: گردن بسیار مستعد آسیب دیدن است، مخصوصا در زمین خوردن ­ها، تصادفات، و ورزش­ ها که ماهیچه­ ها و رباط­ های گردن وادار به حرکت بیش از بازه ی طبیعی خود می ­شوند. اگر استخوان­ های گردن (ستون مهره گردنی) بشکنند، نخاع نیز ممکن است آسیب ببیند. آسیب به گردن به علت حرکت سریع و ناگهانی سر، جابجایی مهره گردن (whiplash) نامیده می شود.

حمله ی قلبی:

درد گردن می­ تواند نشانه­ ای از حمله ی قلبی باشد، اما اغلب درکنار سایر علائم مانند تنگی نفس، تعریق، تهوع، استفراغ، درد بازو یا فک، دیده می شود.

مننژیت:

مننژیت التهاب بافت نازکی است که مغز و نخاع را می ­پوشاند. در افرادی که مننژیت دارند، تب و سردرد اغلب به همراه سفتی گردن وجود دارد. توجه داشته باشید که مننژیت می ­تواند کشنده باشد و یکی از اورژانس های پزشکی است.

سایر علل:

آرتریت روماتوئید که باعث درد، تورم مفاصل و زوائد استخوانی می ­شود. وقتی که آرتریت روماتوئید در ناحیه گردن اتفاق می افتد، می تواند باعث درد گردن شود.

استئوپورز که استخوان ها را ضعیف می کند و منجر به شکستگی های کوچک می شود. این حالت اغلب در دست ها و زانو اتفاق می افتد اما می تواند در گردن نیز ایجاد شود.

فیبرومیالژیا حالتی است که باعث درد ماهیچه در تمام بدن مخصوصا در گردن و ناحیه ی شانه می شود.

اسپوندیلوزیس:

وقتی سن افراد بالا می رود دیسک های بین مهره ای گردن ممکن است تخریب شوند، به این حالت اسپوندیلوزیس یا استئوارتریت گردن می گویند. این اتفاق می تواند باعث کاهش فضای بین مهره ها شود. همچنین به مفاصل فشار اضافی وارد می کند.

تنگی کانال نخاعی:

هنگامی که ستون مهره ها باریک شده و روی نخاع یا ریشه اعصاب فشار می آورد اتفاق می افتد. تنگی کانال نخاع می تواند به علت التهاب طولانی مدت ایجاد شده به دلیل ارتریت یا سایر شرایط اتفاق بیفتد.

در شرایط نادری سفتی یا درد گردن به علل اختلالات مادرزادی، عفونت ها، آبسه ها، تومورها یا سرطان ستون مهره اتفاق می افتد.

کشیدگی عضلات :

استفاده بیش از حد از عضلات گردن در فعالیتهای مختلف

آرتروز و فرسایش مفاصل :

افزایش سن و ضربات و گذشت زمان موجب فرسایش و از بین رفتن غضروف بین مهره ها می شود که می تواند بر حرکت مفصل تاثیر گذاشته و باعث ایجاد درد شوند.همانند دیگر اعضای بدن سطح استخوان های گردن ناهموارتر خواهد شد. آب خود را از دست خواهند داد. رباط هایی که استخوان ها را در محل خود نگه می‌دارند، سخت تر شده در نتیجه حرکت رباط ها و دیسک های بین مهره ای سخت تر می گردد و ممکن است کانال نخاعی تنگ تر شود و بر روی نخاع و اعصابی که به بازوها منتقل می‌شوند، فشار بیشتری وارد شود.

فتق دیسک گردن :

فتق دیسک گردن و یا خارج شدن آن از محل صحیح در ستون فقرات می تواند باعث وارد شدن فشار به عصب و ایجاد درد انتشاری به شانه و دستها شود.

بیماری ها:

ابتلا به بعضی بیماری های خاص همچون بیماری های روماتیسمی ایجاد کننده دردگردن می باشند.

تشخیص گردن درد

معاینه فیزیکی

پزشک به دقت محدودیت‌های حرکتی، مشکلات مربوط به حفظ تعادل و درد را بررسی می‌کند و در طول معاینه، واکنش نشان ندادن پایین‌ تنه، ضعف عضلانی، از دست دادن حواس یا دیگر نشانه‌ های آسیب نخاع را مدّ نظر قرار می‌دهد. پزشک حساسیت به لمس ، کرختی و ضعف عضلانی و استقامت و نحوه تحریک پذیری گردن را هنگام معاینه فیزیکی بررسی می‌کند و از شما می‌خواهد تا سرتان را تا جایی که می‌توانید به جلو، عقب و چپ و راست ببرید.

عکس برداری

تست عکس برداری اشعه ایکس برای تشخیص شانه درد و درد مفصل گردن تاثیر بسیار زیادی دارد تست های ساده اشعه ایکس میتواند اختلالاتی مانند تنگی فضای دیسک،بیماری های روماتیسم،جراحت و زخم،لغزندگی دیسک، تنگی کانال نخاعی،شکستگی و عدم استحکام ناشی ازکشیدگی بیش ازحد را نشان دهد

تست عکس بردای ام آر آی یکی ازدیگر از تست هایی است که آسیب دیدگی های عصب را نشان میدهد این نوع تست دقیق تر از تست اشعه ایکس برای نشان دادن جزئیات است

سی تی اسکن در بعضی از مواقع میتواند جایگزین ام آرآی شود

آزمایش‌های عصب

اگر پزشک احتمال دهد که علت گردن درد به تحت فشار بودن عصب مربوط می‌شود، الکترومیوگرافی (تست نوار عصب و عضله یا EMG) را تجویز خواهد کرد. در این آزمایش، سوزن‌های بسیار باریکی برای مشخص کردن نحوه عملکرد اعصاب مورد نظر از راه پوست وارد عضله می‌شوند.

تست های آزمایشگاهی

– آزمایش‌های خون :

گاهی به کمک آزمایش‌های خون به وجود التهاب یا عارضه‌هایی عفونی پی برده می‌شود که می‌توانند علت گردن درد باشند.

-نمونه گیری مایع نخاع (سوراخ کردن کمر یا پونکسیون کمری) :

در این آزمایش سوزنی را با دقت داخل مهره‌ها می‌کنند تا نمونه‌ای از مایع اطراف مغز و نخاع را تهیه کنند. ابتلا به مننژیت با آنالیز این نمونه آشکار می‌شود.


راه و روش های درمان و فیزیوتراپی

فیزیو تراپیست ها در کلینیک فیزیو تراپی پیشرفته ی شمیم، برای درمان مشکلات مربوط به گردن آموزش دیده اند. معمولا تمام آن چه برای درمان گردن درد مورد نیاز است، درمان های دستی اجرا شده توسط فیزیو تراپیست، به همراه تمرینات خانگی می باشد. مهم است که مطمئن شوید هر گونه درمان فیزیکی انجام شده، توسط افراد متخصص و با صلاحیت صورت بگیرد.

پزشک شما، در مورد پوکی استخوان از شما سوال خواهد کرد، چرا که برخی از روش های درمانی، برای افراد مبتلا به این عارضه مناسب نیستند. تحقیقات نشان داده اند که روش درمان دستی معمولا فقط در سه ماه اول ایجاد مشکل در گردن، موثر می باشد.


تمرین

بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که انجام تمرین و ورزش کردن می توانند ابزار های اصلی درمان گردن درد باشند. فیزیو تراپیست شما ممکن است تمرینات مخصوصی را برای کمک به بهبودی دامنه ی حرکتی گردن و همچنین کاهش درد آن به شما ارائه دهد. اگر در طول ارزیابی های اولیه از فرد، وجود ضعف نیز تشخیص داده شود، فیزیو تراپیست ممکن است تمرینات تقویتی را نیز تجویز کند.


تراکشن

در برخی موارد، ممکن است برای درمان گردن درد از تراکشن گردن نیز استفاده شود. تراکشن برای جدا کردن سطوح مفاصل گردن از یکدیگر استفاده می شود که اگر شما دچار آرتروز گردن باشید، مفید خواهد بود. اگر شما مبتلا به یک دیسک بیرون زده یا فتق شده می باشید، تراکشن می تواند به اعصاب تحت فشار کمی فضا داده و درد را کاهش دهد.


اصلاح حالت بدن

اگر احتمال داده شود که نشستن در حالت نامناسب، علت ایجاد گردن درد در شماست، فیزیو تراپیست به شما کمک می کند که آن را اصلاح کنید. او همچنین ممکن است از کمر بند های طبی برای بهبود حالت نشستن شما کمک بگیرد.

درمان دستی و تکنیک های جا اندازی

از درمان دستی و تکنیک های جا اندازی برای کمک به بهبودی دامنه ی حرکتی گردن و کاهش درد آن استفاده می شود. درمان دستی و تحرک بخشی به گردن، خطراتی را نیز به همراه دارند. این تکنیک ها باید حتما توسط یک فیزیو تراپیست با صلاحیت بالا اجرا شوند.

ماساژ

اگر احتمال داده شود که ماهیچه های سفت و دردناک، علت ایجاد گردن درد شما باشند، فیزیو تراپیست شما ممکن است از تکنیک های ماساژ برای کمک به کاهش تنش و درد در این عضلات بهره بگیرد.

رفع فشار ستون فقرات (DTS / DOC)

این روش بهتر از تراکشن معمولی گردن کار کرده و هیچ گونه ناراحتی برای فرد ایجاد نمی کند. این روش یک فشار دور کننده به مهره های ستون فقرات وارد کرده و بدین ترتیب درد و گرفتگی را کاهش می دهد.

لیزر کم توان

این روش در مدیریت درد و کمک به بهبودی زخم ها کاربرد دارد.

سرما و گرما درمانی

با استفاده از گرما، فیزیو تراپیست سعی می کند که جریان خون در ناحیه ی مورد نظر را افزایش دهد، چرا که افزایش گردش خون در یک ناحیه، باعث افزایش میزان اکسیژن و مواد غذایی خواهد شد. خون همچنین برای دفع محصولات جانبی زاید تولید شده توسط اسپاسم های عضلانی و همچنین کمک به بهبودی بافت ها، مورد نیاز است.

سرما درمانی گردش خون را کاهش داده و به کاهش التهاب، اسپاسم های عضلانی و درد کمک می کند. فیزیو تراپیست شما از هر دو روش سرما و گرما درمانی به صورت متناوب استفاده خواهد کرد.

تحریک الکتریکی اعصاب از روی پوست (TENS)

یک دستگاه مخصوص، عضلات شما را به وسیله ی شدت های مختلف جریان الکتریکی (ولی بی خطر)، تحریک خواهد کرد. این روش به کاهش اسپاسم های عضلانی کمک کرده و تولید اندورفین را نیز افزایش می دهد که دارو مسکن درد طبیعی بدن می باشد.

استفاده از فراصوت

فراصوت به وسیله ی افزایش گردش خون، باعث کاهش اسپاسم ها، گرفتگی ها، انقباضات، تورم ها و درد های عضلانی می شود. این کار به وسیله ی فرستادن امواج صوتی به عمق بافت های ماهیچه ای انجام می شود که در اثر آن گرمای کمی در بافت ایجاد شده و گردش خون و فرایند ترمیم بدن تسریع می شوند.

درمان های خانگی برای از بین بردن گردن درد و درمان آن

به درخواست برخی از شما کاربران از بخش سلامت نمناک در ادامه چندین روش برای درمان گردن درد بدون دارو رو گفته ایم که میتوانید با مشورت پزشک از آنها استفاده کنید.

1. یخ

یخ یکی از ساده ترین راهکارهای درمان گردن درد است . دمای پایین و سرد به فرد کمک می کند که التهابات کاهش یابد و درد گردن خود را تسکین ببخشد. در این شرایط یک کیسه یخ روی گردن کمک بسزایی می کند.

کافی است که چند قالب یخ را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و کیسه را با حوله بپوشانید و سپس آن را به مدت 15 دقیقه روی گردن خود قرار دهید و هر دو الی سه ساعت یک بار به مدت 24 ساعت این کار را انجام دهید و هرگز یخ را مستقیما روی پوست خود نگذارید.

2. هیدروتراپی

هیدروتراپی یکی دیگر از درمان های خانگی برای گردن درد است و می توان به راحتی آن را در هنگام دوش گرفتن انجام داد زیرا نیروی آب باعث می شود که درد و سوزش محل آسیب دیده از بین برود .

سه الی پنج دقیقه در محل آسیب دیده آب گرم بگیرید و سپس به مدت 30 الی 60 ثانیه آب را سرد کنید. این کار را تا هر چند بار که لازم می دانستید، تکرار کنید زیرا آب گرم باعث افزایش گردش خون می شود و سفتی عضله گردن را از بین می برد . آب سرد نیز به کاهش التهابات کمک می کند پس زمانی که در حال دوش گرفتن هستید ، حتما گردن خود را صاف نگه دارید و هرگز آن را به هیچ جهتی نچرخانید .

3. حمام نمک فرنگی یا نمک اپسوم

نمک فرنگی گرفتگی ماهیچه را از بین می برد و باعث کاهش فشار و استرس می شود و در نتیجه درد به یکباره از بین می رود . سولفات منیزیم موجود در نمک باعث می شود که گردن به طور ناخوداگاه با کاهش درد و التهاب روبرو شود.

یک الی دو فنجان نمک فرنگی را در وان حمام بریزید و 15 الی 20 دقیقه بدن خود را مخصوصا ناحیه گردن را در این آب قرار دهید و روزانه چند بار این کار را انجام دهید تا گردن شما به طور کامل بهبود پیدا کند . اگر مشکل قلبی ، فشار خون بالا و یا دیابت دارید، هرگز این کار را انجام ندهید .

4. سرکه سیب

سرکه سیب یک آنتی اکسیدان قوی و ضد التهاب است که به سرعت درد گردن را از بین می برد . همچنین یک ماده مغذی برای فرد محسوب می شود.

یک حوله را به سرکه سیب آغشته کنید و سپس آن را روی گردن خود اعمال نمایید ، یکی دو ساعت صبر کنید و دوبار در روز این کار را تکرار کنید یا این که می توانید دو فنجان سرکه سیب را در آب ولرم بریزید و 15 دقیقه در آن دراز بکشید .

یک بار در روز این کار را انجام دهید تا کاملا ریکاوری و بهبود یابید .

5. ورزش دادن گردن

تمرین های زیادی برای گردن وجود دارد که می تواند درد آن را کاهش دهد . تمرین کردن باعث قوی ساختن ماهیچه ها و استقامت آن می شود و در نتیجه فشار را از روی آن برمی دارد . قبل از تمرین حتما از یک دستگاه مخصوص برای گرم کردن گردن خود استفاده کنید.

گردن خود را به آرامی به صورت دایره ای بچرخانید و به آرامی به جلو و عقب و چپ و راست تکان دهید. تمام حرکات باید در کمال آرامش و به آهستگی انجام شود .

6. روغن لاوندر

این روغن می تواند همراه با ماساژ درمانی انجام شود و درد گردن را از بین ببرد و همچنین عضلات را آرام می کند تا راحت تر بخوابید. دوش آب گرم بگیرید و سپس روغن لاوندر را با حرکات دایره ای به مدت 10 دقیقه روی گردن خود ماساژ دهید و این کار را هر روز تکرار کنید. می توانید روغن نارگیل یا زیتون را نیز با لاوندر مخلوط کنید.

اگر با ماساژ دادن گردنتان درد می گیرد ، از این کار اجتناب کنید.

7. زردچوبه

زردچوبه یکی از مهم ترین مواد ضد التهابی است که درد را تسکین می دهد و همچنین باعث افزایش گردش خون می شود و ریکاوری را سرعت می بخشد .

یک قاشق چای خوری زردچوبه را در یک لیوان شیر بریزید و آن را روی شعله کم گرم کنید. بعد از کمی خنک شدن، آن را با عسل مخلوط کنید و دوبار در روز بنوشید.

همچنین بخوانید:

8. زنجبیل

زنجبیل نیز ضد التهاب است و جریان خون را افزایش می دهد.

یک تکه کوچک ریشه زنجبیل را برش دهید و آن را در دو فنجان آب به مدت 10 دقیقه بجوشانید و سپس کمی عسل به آن بیفزایید و به عنوان چای می توانید تا سه فنجان از آن را در طول روز بنوشید .

9. فلفل قرمز

فلفل قرمز نیز حاوی کاپسایسین است که خواص ضد التهابی دارد و درد گردن را از بین می برد .

یک قاشق چای خوری از فلفل قرمز را با دو قاشق چای خوری روغن زیتون در آب ولرم بریزید و سپس آن را به قسمت هایی از گردن که دچار سوزش است، اعمال کنید و این درمان خانگی را دوبار در روز انجام دهید.

همچنین می توانید از کرم کاپسایسین خریداری کنید و به آرامی آن را به گردن خود بزنید و این کرم را چند بار در روز استفاده کنید.

منبع: drsalam


[ بازدید : 277 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ دوشنبه 6 مرداد 1399 ] [ 9:26 ] [ طاها محمدی ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر